بی خوابی و پرخوابی هر دو مضر هستند. خواب اگر نرمال باشد بسیار بهتر است تا این که زیاد بخوابیم یا اصلا نخوابیم. برخی از افراد هم به اختلال خواب در فواصل زمانی عادت دارند. خواب، یکی از مهم ترین رفتارهای آدمی است که تمام عمر با او همراه است این رفتار، یک دست و فراگیر در حیوانات از حشرات تا پستانداران نیز ملاحظه و بررسی شده است. درواقع خواب، یک سری جریان های مغزی است که برای عملکرد صحیح ضروری بوده و محرومیت طولانی از آن، باعث تعداد زیادی مشکلات جسمی و آسیب های شناختی مانند اختلال در حافظه، جهت ...

بی خوابی و پرخوابی هر دو مضر هستند

بی خوابی و پرخوابی هر دو مضر هستند

خواب اگر نرمال باشد بسیار بهتر است تا این که زیاد بخوابیم یا اصلا نخوابیم. برخی از افراد هم به اختلال خواب در فواصل زمانی عادت دارند. خواب، یکی از مهم ترین رفتارهای آدمی است که تمام عمر با او همراه است این رفتار، یک دست و فراگیر در حیوانات از حشرات تا پستانداران نیز ملاحظه و بررسی شده است.

 

درواقع خواب، یک سری جریان های مغزی است که برای عملکرد صحیح ضروری بوده و محرومیت طولانی از آن، باعث تعداد زیادی مشکلات جسمی و آسیب های شناختی مانند اختلال در حافظه، جهت یابی، تمرکز و… می شود و حتی در مواردی به مرگ منتهی می گردد.

 

در نگاه اول به نظر می رسد خواب، یک جریان منفعلانه مغزی است در حالی که این رفتار، با میزان بالایی از فعالیت مغز همراه است و شکل های متعدد و جداگانه ای از آن در آدمی ملاحظه شده که از نظر چگونگی و ساز و کارهای تنظیم کننده ذهنی، ویزگی خاص خود را دارند. محرومیت اختصاصی یا انتخابی اشخاص از نوع خواب خود، باعث شده برای جبران این کمبود مقدار خواب این افراد زیاد شود.

 

خواب و مشکلات آن، منحصرا به روانپزشکی ارتباط دارد زیرا تقریبا در تمامی بیماری های روانی علامت خواب، به عنوان یک عامل تشخیصی مطرح شده است.خواب طبیعی، از نظر فیزیولوژیک، به دو مرحله NREM و REM تقسیم می شود که به معنی خواب عمیق یا بی رویا و خواب رویا می باشد.

 

خواب عمیق یا بی رویا (NREM) از چهار مرحله تشکیل می شود که بیشترین عملکرد فیزیولوژیکی را داشته و در پایین ترین سطح بیداری است، در حالی که خواب رویا (REM) ماهیتی متفاوت داشته و فعالیت مغز در سطحی بسیار بالا قرار می گیرد و به بیداری شبیه تر است. وقتی فرد می خوابد، 90 دقیقه بعد، خواب بدون رویا به اولین دوره خواب رویا واگذار می شود.

 

این فاصله 90 دقیقه ای، دوره نهفتگی خواب رویا نامیده شده و به اندازه آن در انسان ثابت است ولی این مقدار در بیماری هایی مثل افسردگی و نارکولپسی (حملات خواب) کوتاه می شود. به همین دلیل بسیاری بیماران دچار افسردگی از زیاد خواب دیدن شکایت داشته و ناراحت هستند.
[img2]

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه