دوئل پورشه 911 و کامارو: تکنیک یا قلدری؟

شورولت کامارو، سمبلی از خودروهای ماسل آمریکایی محسوب می‌گردد. در طول زمان، این خودرو به بلوغی رسیده که آن را بدل به یک رقیب خطرناک برای اسپرت‌های اروپایی کرده است.

 

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28

دوئل شماره ۴: شورولت کامارو Z/28 در برابر پورشه 911 GTS

این کامارو، از آن کاماروهای خاصی است که باید داشته باشید. این مدل شاید مانند ZL1 برای استفاده‌های روزانه مناسب نباشد، ولی مانند آریل اتم نیز زیر باران خیس نخواهید شد. Z/28 در پیست یک وحشی به تمام معناست؛ چیزی که معمولاً از یک کامارو انتظار ندارید.

موتور بزرگ ۷ لیتری LS7 V8 می‌تواند قدرت ۵۰۵ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۶۵۲ نیوتن‌متر را ایجاد کند و بنابراین به اندازه ZL1 قدرتمند نیست. ولی قابلیت‌های زیادی را به عنوان یک خودروی مسابقه دارد.

 

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28


Z/28 قیمتی حدود ۷۳ هزار دلار دارد که به نظر بسیار گران می‌آید؛ نه به دلیل اینکه این خودرو قرار است با پورشه رو در رو شود، بلکه به این خاطر که به اندازه یک کوروت Z06 قیمت دارد.
شاید بسیاری داشتن کوروت ۶۵۰ اسب‌بخاری و ۸۸۱ نیوتن‌متری را به یک کاماروی ۵۰۰ اسب‌بخاری ترجیح دهند. هر چقدر هم که عملکرد در پیست برای شما مهم باشد، Z06 نیازهای شما را برآورده خواهد کرد.
 
 
2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28


از طرف دیگر، ظاهر کامارو Z/28 بسیار بهتر از ZL1 است و خودروی بسیار زیبایی است؛ یک جانور درّنده و عضلانی. در مورد شتاب صفر تا ۱۰۰ این مدل، شورولت هیچگونه آمار رسمی منتشر نکرده است؛ ولی در بررسی‌هایی که در سایت‌های مختلف انجام گرفته، زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ۴ ثانیه و در برخی جاها ۴/۱ تا ۴/۴ ثانیه ذکر کرده‌اند.
 

 


شورولت در Z/28 قصد داشته همان کاری را بکند که پورشه با GT3 انجام داده است. ولی متأسفانه این کار کاملاً به صورت مشابه پیش نرفته است؛ GT3 از لحاظ قدرت نسبت به 911 توربو در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد و شورولت نیز به همین ترتیب، Z/28 را به اندازه ZL1 قدرتمند نکرده است. امّا هر دوی این پورشه‌ها شتاب یکسانی است و این در حالی است که در مدل توربو از دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک استفاده می‌شود و GT3 دیفرانسیل عقب است.
 

 

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28

2014 Chevrolet Camaro Z/28


در تمام تست‌ها و مقایسه‌هایی که بین Z/28 و پورشه 911 GT3 انجام شده، شتاب کامارو تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زمانی حدود ۴ ثانیه و بیشتر نیاز داشته است. در همین حال، 911 GT3 در زمان واقعی ۳/۳ ثانیه به این سرعت می‌رسد. مانند این است که در یک گروه متفاوت خودرویی قرار داشته باشیم.
 
در نظر بگیرید که در یک پیست، پورشه نرسیده به اولین پیچ، یک ثانیه جلوتر خواهد بود. این که پس از آن،Z/28 بتواند خود را دوباره در مسیر مسابقه پیدا کند، شاید اهمیتی نداشته باشد؛‌ زیرا که در پیست ثانیه‌ها حرف اول را می‌زنند.
 
2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior

2014 Chevrolet Camaro Z/28 interior


در هر حال، پورشه 911 GTS را به جان کامارو Z/28 انداخته‌ایم که این خودرو هم یک دیفرانسیل عقب است؛ قدرتش ۴۳۰ اسب‌بخار بوده و با گیربکس PDK در مدت ۴ ثانیه و با گیربکس دستی در مدت ۴/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
این مدل سریعتر از مدل‌ معمولی 911 کاررا، تارگا یا کاررا S است و تنها با 911 توربو یا GT3 می‌توانید آن را مقایسه کنید. قیمت آن هم ۱۱۵ هزار و ۱۹۵ دلار است که هر ذره از آن ارزشش را دارد.
 
 
2015 Porsche 911 GTS

2015 Porsche 911 GTS


البته قدرت این پورشه نسبت به Z/28 در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد، ولی شرایط تا حدودی شبیه به دوئل وایپر SRT و 458 ایتالیا است. این قدرت کمتر می‌تواند با عملکرد خودرو در سایر زمینه‌ها جبران گردد و GTS نیز مانند سایر مدل‌های 911 است؛ مگر آن که بخواهید توربو، توربو S یا یک GT3 را انتخاب کنید.
 
2015 Porsche 911 GTS
2015 Porsche 911 GTS

 

دوئل پورشه 911 و کامارو: تکنیک یا قلدری؟

 

2015 Porsche 911 GTS


ولی آیا واقعاً پورشه ۴۳ هزار دلار بیشتر از کامارو می‌ارزد؟

2015 Porsche 911 GTS

2015 Porsche 911 GTS


اگر پولش را داشته باشید، واقعاً دیوانگی است که سراغ پورشه نروید. نشان «پورشه» تنها به خاطر پرستیژ نیست، بلکه به معنای مهارت، بودجه بیشتر، کیفیت بالاتر و مهندسی بهتر است.
 
 
2015 Porsche 911 GTS

2015 Porsche 911 GTS


در پورشه‌ها و سایر خودروهای سریع اروپایی، به مراتب سریعتر از خودروهای عضلانی امریکایی به قدرت حداکثر دست پیدا می‌کنید. این موضوع به این دلیل است که آنها بر روی مواردی مانند بالانس، نسبت قدرت به وزن، دیفرانسیل‌های الکترونیک سطح بالا، تکنولوژی‌های گیربکس و … دهه‌های متمادی است که کار کرده‌اند.
 
آنها در این راه سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای توسعه‌ تکنولوژی‌های مختلف انجام داده‌اند. این در حالی است که امریکایی‌ها فقط به دنبال قدرت بالاتر بوده‌اند. البته مطمئناً خودروهای امریکایی با مدل‌هایی مانند Z06، Z/28 و بقیه راه درازی را پیموده‌اند، ولی رسیدن به کسی که در نقطه شروع فاصله زیادی از شما ایجاد کرده، بسیار مشکل خواهد بود.

در مورد قیمت بهتر خودروی عضلانی باید گفت که این بیشتر شبیه به رقابت سامسونگ با اپل است. گاهی اوقات ساموسنگ عملکرد بهتری دارد و در برخی زمینه‌ها کیفیت بهتری از خود نشان می‌دهد، ولی محصولات «اپل» در حالت کلی، دارای ظاهری جذاب‌تر، ساده‌‌تر و رابط کاربری سریعتری هستند.

برنده: پورشه 911 GTS
ادامه دارد…

 


کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه